Program Niepublicznego Policealnego Studium Musicalowego Capitol
Ogólna charakterystyka szkoły
Niepubliczne Policealne Studium Musicalowe Capitol powstało z myślą o osobach, które mają predyspozycje aktorskie, wokalne i taneczne i swoją zawodową przyszłość chcą związać z pracą na scenie teatru muzycznego. Szkoła ma odpowiedzieć na ogromne zapotrzebowanie w tym zakresie ze strony młodzieży szukającej możliwości profesjonalnego przygotowania do realizacji swoich planów zawodowych. Dolny Śląsk a zwłaszcza Wrocław jest miejscem, gdzie utalentowana młodzież ma wiele okazji do prezentowania swoich talentów, ale niewiele możliwości zdobycia kwalifikacji, dających możliwość zawodowego związania się ze sceną muzyczną. Z drugiej strony teatr muzyczny potrzebuje bardzo wszechstronnie przygotowanych młodych artystów, którzy na równie wysokim poziomie śpiewają, tańczą i realizują zadania aktorskie. Współczesny repertuar teatru muzycznego, oraz coraz bardziej wymagająca publiczność nie pozwalają na zadowolenie się jednostronnie wykształconymi artystami
Twórcy szkoły są przekonani o ogromnym zainteresowaniu młodzieży taką ścieżką kariery i o zainteresowaniu pracodawców tak wszechstronnie wykształconym artystami
Szkoła została powołana przez fundację Capitol w ramach realizacji jednego z zadań fundacji jakim jest Popularyzacja edukacji i kultury jako środków do budowy społeczeństwa obywatelskiego, m.in. poprzez działalność edukacyjną.
Studium kształci w kierunku aktor scen muzycznych, specjalność-wokalno- aktorska. Szkoła zapewnia zajęcia z profesjonalistami we wszystkich dziedzinach objętych kształceniem. Uczestnicy zajęć będą profesjonalnie przygotowani do pracy artystycznej.
Cykl kształcenia trwa trzy lata a nauka kończy się egzaminem dyplomowym.
Cele ogólne
- Wykształcenie wartościowych artystów dla potrzeb teatrów muzycznych i estrady.
Cele szczegółowe
- Kształcenie i rozwijanie umiejętności wokalnych, poprzez pracę nad techniką głosu w śpiewie klasycznym i piosenkarstwie.
- Kształcenie i rozwijanie umiejętności w zakresie ruchu scenicznego poprzez pracę nad różnymi technikami tańca klasycznego, ludowego i współczesnego.
- Kształcenie i rozwijanie uzdolnień aktorskich.
- Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy w zakresie historii teatru.
- Zapoznanie z podstawową wiedzą muzyczną.
- Rozwijanie osobowości artystycznej.
- Zapoznanie słuchaczy z podstawami kształcenia słuchu.
- Przygotowywanie do prezentacji artystycznych.
- Stworzenie możliwości wykazania się aktywnością twórczą.
Poz. | ZAJĘCIA EDUKACYJNE | SEMESTR | godzin w cyklu nauczania | |||||
I | II | III | IV | V | VI | |||
liczba tygodni nauki | ||||||||
18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | |||
liczba godzin tygodniowo | ||||||||
1 | Śpiew | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 12 |
2 | Kształcenie słuchu z zasadami muzyki | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 |
3 | Gra aktorska | 6 | 6 | 6 | 6 | - | - | 24 |
4 | Dykcja | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | 8 |
5 | Piosenka | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 24 |
6 | Podstawy tańca klasycznego | 4 | 4 | - | - | - | - | 8 |
7 | Taniec współczesny z elementami stepu | 2 | 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | 28 |
8 | Improwizacja aktorska | - | - | 4 | 4 | - | - | 8 |
9 | Zespół wokalny | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | - | - | 6 |
RAZEM | 22,5 | 22,5 | 26,5 | 26,5 | 13 | 13 | 124 |
Na trzecim roku realizowane jest przygotowanie spektaklu dyplomowego ( pod kierunkiem reżysera, we współpracy ze scenografem, kostiumologiem i kompozytorem ) poza godzinami ujętymi w ramowym planie nauczania.
Przedmiot: Śpiew
Nauka przedmiotu trwa sześć semestrów, 2 godziny tygodniowo. Zajęcia odbywają się indywidualnie dla każdego słuchacza. Zajęcia mają formę ćwiczeń praktycznych.W ramach nauczania przedmiotu zostaną przekazane następujące treści:
- technika śpiewu,
- funkcjonowanie organu głosowego,
- interpretacja muzyczna,
- samodzielna praca nad utworem
- technika pracy nad opanowaniem pamięciowym utworu i praktyka estradowa,
- literatura wokalna.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- znać budowę aparatu głosowego, jego części i zasad ich wzajemnego współdziałania,
- potrafić swobodnie korzystać z aparatu głosowego,
- opanować prawidłową postawę i umiejętność prawidłowego oddychania w zależności od rodzaju wykonywanego utworu,
- umieć samodzielnie doskonalić technikę śpiewu z uwzględnieniem: kształtowania samogłosek i spółgłosek, właściwego wdechu i wydechu, odpowiedniej pracy przepony,
- opanować umiejętności korekty intonacji, wyrabianie nawyku precyzji wymowy,
- swobodnie frazować,
- umieć operować wszystkimi sposobami artykulacji,
- interpretować dynamikę i agogikę zgodnie z zapisem,
- poprawnie realizować zapis metrorytmiczny,
- interpretować utwór zgodne z jego budową formalną,
- umieć samodzielnie opracować łatwy utwór pod względem techniczno-wykonawczym,
- umieć samodzielnie pracować nad utworem (pokonywanie trudnych miejsc, opanowanie pamięciowe utworu),
- umieć świadomie ćwiczyć i właściwie współpracować z akompaniatorem,
- umieć koncentrować się i pokonywać tremę podczas wykonywania utworu,
- posługiwać się różnymi formami zapamiętywania.
- umieć dokonywać właściwej samooceny wykonania utworu.
- poprawnie wykonywać: arię musicalową, piosenkę literacką, standard jazzowy, piosenkę aktorską z uwzględnieniem poprawnej emisji i właściwej interpretacji.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze- przesłuchanie zaliczeniowe.
Po zakończeniu edukacji- egzamin dyplomowy w postaci koncertu.
- znajomość materiału z zasad muzyki.
- rozwijanie słuchu wysokościowego, harmonicznego, poczucia rytmu i wyobraźni muzycznej.
- rozwijanie umiejętności czytania nut głosem.
- znajomość podstawowej wiedzy z zakresu form muzycznych.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- umieć określać cechy dźwięku, nazwy poszczególnych dźwięków.
- znać pięciolinię, klucze i nazwy oktaw.
- umieć posługiwać się metrorytmiką.
- znać podstawowe pojęcia z zakresu agogiki, dynamiki, artykulacji, frazowania i ozdobników.
- znać budowę skal, gam, interwałów i akordów.
- rozumieć pojęcia: diatonika, chromatyka i enharmonia.
- znać podstawowe pojęcia z zakresu struktury formalnej utworu.
- śpiewać gamy, interwały, akordy, skale, różne formy kadencji.
- śpiewać melodię w prostych strukturach rytmicznych.
- tworzyć głosem proste melodie (fraza, okres) w nieskomplikowanej rytmice.
- swobodnie czytać proste i bardziej skomplikowane melodie z zachowaniem poprawnej intonacji i właściwej rytmiki (przygotowanych i a vista).
- stosować poprawne intonacyjnie i rytmicznie czytanie nut przy realizacji repertuaru wokalnego.
- znać podstawowe pojęcia z zakresu kształtowania dzieła muzycznego (okresowość, ewolucyjność, homofonia, polifonia itp.).
- znać podstawowe gatunki i formy muzyczne.
- umieć określać cechy gatunku i jego epoki.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze zaliczenie na podstawie kolokwium.
- zapoznanie z literaturą dramaturgiczną polską i obcą.
- elementarne zasady budowania postaci scenicznej.
- posługiwanie się formą wyrazu scenicznego.
- kształtowanie podstaw warsztatu aktorskiego.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- znać istotne dzieła literatury dramaturgicznej polskiej i obcej (wiersz i proza).
- prowadzić dialog wierszem i prozą.
- umieć interpretować monolog.
- umieć posługiwać się kostiumem i rekwizytem.
- dokonywać analizy psychologicznej danej postaci.
- umieć budować charaktery i osobowości danych postaci scenicznych.
- umieć dostosować się do miejsca i czasu akcji.
- budować połączenia postaci scenicznej z muzyką i śpiewem.
- umieć oceniać własne dokonana wokalno-aktorskie.
- umieć tworzyć postać w konkretnych spektaklach wodewilowych, operetkowych, musicalowych itp.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze- zaliczenie na podstawie prezentacji.
Po zakończeniu edukacji- egzamin dyplomowy w postaci spektaklu.
- przygotowanie teoretyczne z zakresu anatomii i fizjologii aparatu głosowego, wyeliminowanie nieprawidłowości w używaniu narządów mowy.
- nabycie umiejętności poprawnej wymowy, wykształcenie wrażliwości słuchowej oraz umiejętności samokontroli.
- wypracowanie różnych form środków wyrazu artystycznego w zakresie żywego słowa i umiejętności dostosowania go do coraz to innych potrzeb artystycznych.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- znać budowę i funkcjonowanie narządów mowy.
- umieć posługiwać się słowem, eliminując regionalizmy, gwarę, naleciałości i niedbałości mowy potocznej.
- opanować umiejętności poprawnej wymowy poprzez ćwiczenia oddechowe, emisyjne i artykulacyjne.
- opanować umiejętności samokontroli i wrażliwości słuchowej na wypowiadane słowo.
- umieć zastosować wszystkie elementy poprawnej wymowy w pracy nad rolą.
- umieć posługiwać się poprawną wymową w śpiewie.
- umieć korygować własne błędy.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze zaliczenie na podstawie przesłuchania.
- kształcenie umiejętności monologu w piosence.
- operowanie formą w piosence.
- zasady konstruowana postaci w piosence.
- rozwijanie umiejętności opanowania ciała w piosence.
- kształcenie umiejętności komunikacji z widownią
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- potrafić wykorzystać formę w piosence dla wzmocnienia wyrazu artystycznego.
- umieć interpretować monolog w piosence.
- umieć budować charakter i osobowość postaci w piosence.
- posiadać umiejętność stosowania w piosence środków wyrazu muzycznego słownego i ruchowego.
- umieć interpretować piosenki o zróżnicowanym charakterze.
- potrafić prawidłowo komunikować się z widownią podczas wykonywania utworu.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze zaliczenie na podstawie przesłuchania.
Na koniec edukacji egzamin dyplomowy w formie pokazu.
- doskonalenie sprawności ruchowej.
- elementy tańca klasycznego.
- środki wyrazu artystycznego.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- wykonywać główne elementy tańca klasycznego.
- posiadać umiejętność artystycznej interpretacji ruchem utworów z literatury muzycznej.
- umieć poruszać się na scenie.
- umieć pracować w zespole scenicznym.
Zasady zaliczania przedmiotu:
- Po każdym semestrze zaliczenie na podstawie prezentacji.
- taniec jako ruch i sposób komunikowania się.
- techniki i style tańca współczesnego i stepu.
- inspiracje tańca współczesnego.
- elementy tańca współczesnego i stepu.
- sposoby ćwiczenia tańca współczesnego i stepu.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- uzyskać odpowiednie warunki fizyczne potrzebnych do wykonywania zawodu aktora scen muzycznych.
- umieć kształtować motorykę ciała zgodnie z naturalnymi możliwościami fizycznymi.
- umieć aktywnie wykorzystywać przestrzeń sceniczną.
- umieć rozróżniać różne style, koncepcje i techniki taneczne.
- umieć wykorzystywać w tańcu współczesnym elementów folkloru i muzyki klasycznej.
- umieć zastosować różne techniki tańca współczesnego i poszczególne breków stepu w ruchu tanecznym.
- stosować różnego rodzaju ćwiczenia w samodzielnej pracy nad tańcem.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze- zaliczenie na podstawie prezentacji.
Po zakończeniu edukacji- egzamin dyplomowy w formie pokazu.
- znaczenie improwizacji dla budowania roli.
- Znaczenie improwizacji jako techniki gry aktorskiej.
- Waga kreatywności i umiejętności pracy w zespole,
- Znaczenie radzenia sobie z tremą i przełamywania wewnętrznych blokad.
- kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł inspiracji przy tworzeniu postaci scenicznych.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- umieć samodzielnie improwizować zadane sceny aktorskie.
- Umieć wykorzystać w praktyce zawodowej poza szkołą umiejętności improwizowania na scenie.
- Umieć improwizować mówiony tekst przy pomocy różnych technik głosowych.
- pomimo tremy posiadać umiejetność i budowania postaci “na gorąco”.
- Posiadać umiejetność kreatywnej i zespołowej pracy nad rolą.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze- zaliczenie.
- wokalna literatura kameralna różnych epok.
- rozwijanie możliwości wykonawczych.
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
- śpiewanie w wielogłosie.
Po zakończeniu edukacji słuchacz powinien:
- pogłębiać umiejętności wykonawcze poprzez zbiorowe muzykowanie.
- orientować się w partyturze i śledzić więcej niż dwie pięciolinie, nabyć umiejętność szybkiej analizy partytury.
- posiadać umiejętność rozumienia całej struktury utworu z rozbiciem na poszczególne elementy i wspólnego budowania całości z wielu elementów.
- posiadać umiejętność synchronizacji wertykalnej.
- umieć aktywnie słuchać siebie i innych.
- mieć świadomość roli poszczególnych wykonawców w przebiegu utworu.
- umieć koordynować poczynania własne i działania partnerów.
- umieć komunikować się z partnerami.
- umieć śpiewać w wielogłosie:
- harmonizować głosem proste melodie, akordy itp.
- śpiewać utwory chóralne w układzie dwugłosowym, trzygłosowym i w większej ilości głosów.
- śpiewać w tzw. chórkach towarzyszących soliście - piosenkarzowi.
Zasady zaliczania przedmiotu:
Po każdym semestrze zaliczenie na podstawie przesłuchania.
Absolwent szkoły:
- Posiada wykształcone umiejętności aktorskie.
- Jest przygotowany wokalnie i technicznie do śpiewu solowego.
- Jest przygotowany ruchowo i tanecznie do wykonywania zadań scenicznych z zakresu różnych rodzajów tańca.
- Posiada wykształcony słuch muzyczny pozwalający na uzyskiwanie poprawnej intonacji.
- Wykazuje umiejętność pracy na scenie teatralnej w roli aktora i solisty – wokalisty.
- Potrafi pracować w zespole wokalnym.
- Potrafi stosować w praktyce podstawowe zasady teorii muzyki i korzystać z literatury specjalistycznej.